Hvilke online marketing kanaler får SMV virksomhederne størst udbytte af?

Twitter
Brugere verdensplan:
Brugere Danmark:
Brugere verdensplan:
Brugere Danmark:
700 Mio.
2.0 Mio.
1 Mia.
360.000.
Brugere verdensplan:
Brugere Danmark:
E-mail adresser:
Verdensplan:
Danmark:
300 Mio.
350.000.
Brugere verdensplan:
Brugere Danmark:
facebook
Linked-in
2.8 Mia.
2.8 Mio.
Instagram
Lad os kigge på populariteten hos 19-68 årige på de mest brugte sociale medier:
Kommentarer vedr. Facebook:
I Danmark har mange en Facebook profil. I alle aldersgrupper er der ca. 4.7 Mio Facebook profiler registreret - heraf er 1.9 Mio yngre end 19 år eller ældre end 68 år.
43% af Facebooks brugere tjekker opslag mindst en gang dagligt.
Over tid er der kommet flere og flere restriktioner omkring annoncer og opslag både med hensyn længde og indhold. Prisen for annoncering er ligeledes steget år for år. Der er ikke en decideret prisliste for annoncering - prisen udregnes ud fra en vægtning af popularitet på målgrupper og hvor stor målgruppen er.
Vi mener man skal tænke sig godt om, inden man investerer i Facebook annoncer for det er svært at opnå ROI på andet end slagtilbud. Brug Facebook til at fortælle om virksomheden, sociale arrangementer, sjove interne oplevelser m.v.
Kommentarer vedr. Linked in:
I Danmark har godt 2 Mio. en Linked in profil. 1.7 Mio heraf er aktive og 36% af de aktive tjekker opslag og indslag mindst en gang om ugen.
Linked in er, efter vores opfattelse, især et arbejdsrelateret medie, hvor man oplyser om egne resultater og erfaringer arbejdsmæssigt. Men det bliver ligeledes mere og mere udbredt at virksomheder annoncerer deres produkter eller services og via likes spredes rundt til beslutningstagere i erhvervslivet. Annoncepriser på Linked in udregnes lidt som ved Facebook, doger Linked in dyrere end Facebook.

Interessante tal fra Danmarks Statistik, NETS og E-handels rapporten:
- 80% af alle Danskere har handlet online.
- 3 ud af 4 over 16 år har indenfor tre måneder handlet online.
- fra 2009 til 2018 er andelen af ældre, som aldrig har brugt computeren faldet fra 44 til 6%.
- i 2019 handlede Danskerne services for 22 Mia. online - en stigning på 8% fra 2018.
Top 3 Hvad bruger Danskerne computeren mest til?
91% sende-modtage-læse e-mail
87% betalinger m.v via Netbank
84% informations søgning

5.6 Mia.
4.6 Mio.
E-mail adresse
Sociale medier Danmark i alt:
Heraf Facebook brugere:
5.5 Mio.
2.8 Mio.
Andre vigtige marketing kanaler:
Når man ser tallene fra Digitalstyrelsen om Danskernes faktiske brug af computer og internet, er der et par marketing kanaler mere, som  skal nævnes og medtages i den samlede vurdering:

Virksomhedens website og især  landingssider - informationssider - klik og køb sider:
Rigtig mange har desværre ikke forstået vigtigheden af firma websitet og dets underliggende sider! Formålet med online marketing er at skabe interaktioner - kliks ind på hjemmeside, informationssider, bestillingssider eller tilbudssider. Derfor skal disse sider jo være tilstede i den omfang det er aktuel for din virksomhed.

Evt. Webshop:
For nogle er en decideret webshop nødvendig og dermed også en kanal - for andre rækker det med få produkt - eller service sider (landingssider), hvor forbrugerne kan selvbetjene

Søge maskiner (Google, Bing o.s.v):
Søgemaskinerne er vigtige marketingkanaler for online handel, fysiske kunder i butikken og for informationssøgningen. Derfor kommer man ikke udenom Google (står for ca. 74% af søgningen på internettet 2020) som kanal. Læs om vigtigheden af kundeanmeldelser!



Hvad er konkludsionen?

Vi konkluderer især på baggrund af den måde som forbrugerne bruger internettet på og ud fra disse facts kommer vi frem til følgende anbefaling af marketing kanaler:
I prioriteret rækkefølge:

1.Firmaets hjemmeside samt underliggende landingssider:
Hertil sker henvisningerne fra søgemaskinerne og de sociale medier og det er hér eller i evt. webshop at besøgende interagere - bestiller, læser info o.s.v

2.Søgemaskiner - synlighed og ranking:
84% af danskerne søger information på nettet og derfor skal dine produkter og services være synlige. Det kaldes SEO (Search Engine Optimation) og skal nøje tilrettelægges sammen med priotering 1.

3.E-mail marketing:
Struktureret udsendelse af e-mails med informationer, kampagner, nyhedsbreve og tilbud. 4.8 Mio. danskere har en e-mail og 91% af dem læser og reflektere over indholdet. E-mail marketing er billigere end annoncer på de sociale medier og der er ingen begrænsninger m.h.t længde af indhold eller hvad man skriver om.

4.Opslag evt. annoncer på de sociale medier:
Man kommer ikke udenom Facebook og afhængig af kundemålgrupper skal man tillige overveje Linked in, Instagram og Twitter.
En bilforretning bør have en profil på alle medierne. På Linked in, Instagram og Twitter kan man med fordel vise sine produkter (biler til salg, services man kan købe på abonnement m.v.) med tekst og billeder og på Facebook bruge kræfterne på at lave opslag med social appeal. Det kan være personale hændelser, begivenheder eller mere konkret "I fredags var vi samlet til firma bowling og Niels løb igen med sejren...." samt billeder.
Opslag kan også være kopier indholds,- og budskabsmæssigt af e-mails fra punkt 3, med links til de samme landingssider.

Mixet af disse fire kanaler i nævnte prioritering øger dit udbytte af online marketing betydelig og giver de hurtigste resultater.

 

 

.dk
Copyright © 2010-2022 CarMagic.dk
Nyttige tips og links
Blog