Er den frie autobranche i lommen på Autobutler og andre portaler? Er de nødvendige og giver de udbytte der svarer til månedsprisen - eller sover branchen bare i timen?

Blog forfatter
Michael Fiil, ekspert i online marketing, skal ikke tænke længe, før han svarer JA - den frie autobranche er i lommen på flere portaler men det er langt fra bevidst!

Forklaringerne skal snarere findes i, at autobranchen, som andre brancher indenfor SMV segmentet, er gode til deres fag, gode til at rådgive og betjene kunderne som møder op i forretningen. Alt det med cyberspace er det de færreste, som forstår og derfor prøver man at købe sig til det - f.eks med et abonnement på Autobutler.dk!

Online marketing er stadig en jungle og der er desværre stadig mange såkaldte online marketing bureau, som ikke leverer det, deres kunder betaler for. Og virkeligheden er jo, at ingen af dem vil give garantier! 

Hvad kan eller gør Autobutler.dk og er det unikt?
Nu smiler Michael Fiil - ja hvis du skriver deres hjemmeside i denne artikel, så får de da endnu mere gratis reklame - og han fortsætter: De er rigtig gode til at lave websider med aktuelle temaer, f.eks tandremskifte på Peugeot og Citroen, mens det var høj aktuelt på grund af importørens nye retningslinier. Derfor får de mange henvendelser fra nettet og dem fordeler de så mellem deres abbonementsværksteder. 
Søgemaskinerne elsker indhold (content) og man kunne fristes til at påstå, jo mere, des bedre - selvom det måske ikke holder helt stik. Denne awairnes kniber det for de enkelte i den frie autobranche, selv at opnå. 

Kunne den frie autobranche selv det samme?
Ja, svarer Michael Fiil, men som følge af de klassiske udfordringer indenfor SMV segmentet, så er den frie autobranche langt bagud digitalt og kæderne i branchen - her refererer jeg til dem alle - automester, carpeople, autopartner m.v. - hjælper ikke hver enkelt digital - tværtimod. De promovere alle kædenavnet - selv i deres betalte google ads - og den website løsning de fleste abonnere på gennem kæden, er langsom og "ikke tidssvarende teknisk" og derfor får de enkelte værksteder ingen respons og bliver nødsaget til at gøre brug af andre tiltag som f.eks autobutler.dk. Svaret er JA - læs videre om opskriften!

Her kommer en online opskrift, som virker og som alle kan følge - også bilbranchen!

Hjemmesiden er det vigtigste online og derfor skal den plejes præcis som den fysiske biludstilling. Hjemmesiden er forretningens udstillingsvindue på nettet og der er åbent 24/7/365. Desværre bærer mange websites i autobranchen præg af manglende opmærksomhed. Og så er de ens - alle medlemmerne af Automester har den samme, Autopartner er den samme, CarPeople har den samme - kun meget få af de enkelte værksteder eller bilforretninger skiller sig ud. Værre er det med hensyn til nyheder, tips og tricks, som jo er med til at netop din side kommer frem og vælges af søgemaskinerne. Her er 90% af bilbranchens websider nærmest statiske og det er helt sikkert noget af det Autobutler og portalerne vinder på. Min anbefaling er skil dig ud - få lavet dit eget layout og vær sikker på, at der laves seo. De fleste kommer langt for 10-15.000 i éngangs investering og den kommer dobbelt tilbage allerede første år.

Kom i gang med at dyrke kundeanmeldelser.
Hver bilforretning skal i gang med at indsamle kundernes anmeldelser og vise dem på søgemaskinerne og eget website. På CarMagic.dk har gjort det et stykke tid og søger du f.eks efter Digitalisering i autobranchen, så vises Carmagic således med stjerner på Google.
Dét at vise "andres" bedømmeler allerede i søgeresultatet på Google eller Bing giver forbrugeren tryghed - statistikker viser, at tre stjerner er nok! Den fulde udnyttelse har tre ingredienser:
- der skal indsættes noget kode på de sider man vil have Google og Bing til at vise stjernerne på.
- der skal laves en webside, hvor dine kunder kan bedømme deres oplevelse.
- der skal laves en side, hvor hver enkel kundeanmeldelse vises i detaljer, til dem der gerne vil se, hvad dine kunder evt. skriver.

Måske tænker du nu - ja det er smart, men hvordan kommer vi i gang med det, uden at bruge en formue på programmering og opsætning? Husk dette er opskriften og derfor fortæller vi også hvordan du kommer i gang! Au2Mailer.com er en fantastisk Online Marketing Platform, hvor kundeanmeldelser (reviews) er et separat modul. Platformen er som skræddersyet til bilbranchen og derfor er der vejledninger specifik til autobranchen.

Tænk dig om, inden du bruger penge på annoncering online, seo optimering og boostede opslag på de social medier...
Google ADS kan rigtig meget, men de giver kun resultater, så længe du betaler og man ser tit, at den digitale branche kalder Google ADS for SEO optimering, men det er det ikke!

I Online Marketing branchen taler vi om PAID eller ORGANISK. Paid er de betalte links, som kun virker, så længe vi betaler, Organic virker for evigt og vil kun give endnu flere resultater som tiden går!

Har din hjemmeside seo optimerede undersider med aktuel indhold og viser du dine kunders anmeldelser, så kan din egen webside sagtens generere den samme respons, som du får fra Autobutler og mere. Og det fede er, at du får det hele i indbakken og skal ikke betale provision.


Til slut en lille opsang: Det kører på sidste vers, hvis den nuværende frie autobranche vil nå at positionere sig online.  Ellers overtager de "nye" - og her henviser jeg til de 100-150 nyvognsforhandlere, som er opsagt af Stellantis, og som bliver "frie" i løbet af 2022. Mit gæt er, at 80% af dem vælger en "noname" kæde og selv giver den fuld gas online.
facebook share
linkedin share
tip en ven
.dk
Copyright © 2010-2021 F.P Disruption ApS
Nyttige tips og links
Blog