Stellantis har varslet opsigelser i 2022, Interdan har tidligere købt Quickpot og et leasingselskab, indenfor to år bliver over 300 autoriserede forhandler en del af den frie autobranche - hvad tror du det betyder for din forretning?

Blog forfatter
K.W.Bruun (tidligere Interdan) er bare dygtige - det kommer man ikke udenom - stille, roligt og velovervejet sikrer de deres forretningsgrundlag alt i mens deres forhandlere bliver sagt op!

Med Stellantis udmelding om opsigelser af deres forhandlere i 2022, er den store udskillelse i Autobranchen for alvor begyndt. Før eller siden følger de fleste fabrikker med, det er nemlig nødvendigt for at være i markedet og stadig tjene penge. Men hvad skal de 300 bilforretninger, der i dag er aut.forhandlere? Hvis ikke de lukker ned, så må de vel blive en del af den frie branche?

Hvis den frie autobranche udvides med 300 eller bare 150 autoforretninger så får det stor betydning for konkurrencen i alle byer med 50.000+ indbyggere og derfor har alle spillere i den nuværende frie autobranche virkelig brug for at positionere sig og man skal nok ikke forvente den store hjælp til dette af sin værkstedskæde.

Husk nu på, at du måske er en del af en værkstedskæde styret af en grossist. Den grossist skal tjene penge på at sælge reservedele og byder helt sikkert også de tidligere aut. forhandlere velkommen - derfor skal du ikke læne dig op af kæden i din eksponering og positionering.

Det her med at positionere sig vil jeg gerne bore noget mere i, men inden er jeg nødsaget til at komme tilbage til K.W.Bruun. De definerede deres strategi for år tilbage og i den findes med sikkerhed tiltag, der skal kompensere for den forretning de mister med Stellantis udmelding. De vil have deres andel af den frie autobranche og derfor købte de først Quickpot og senere Gran Turismo. K.W.Bruun er med andre ord i sig selv blevet en spiller og konkurrent i den frie autobranche.

At positionere sig kræver synlighed og top of mind hos forbrugerne. Min påstand er, at den frie autobranche har max to år til at sikre sit eksistensgrundlag herefter er det for sent. Men hvordan gør man?

Man skal tættere på sine eksisterende kunder og hele tiden søge nye. Tættere på, fordi loyale kunder ikke bare vælger en konkurrent. Søge nye, fordi forretningen skal vokse eller tage højde for at man mister kunder undervejs. De mest udbytterige værktøjer til fastholdelse af eksisterende kunder og skaffe nye er digitale og nu får du en sikker opskrift på, hvordan du kan gøre - en opskrift, som alle - også du - kan føre ud i livet!

E-mail marketing:
E-mail marketing er den mest brugte kanal hos de fleste større detailkæder som Salling, Elgiganten, Power, Bog & Ide m.v. Det er den fordi den virker - e-mail marketing bevarer kontakten til eksisterende kunder og skaber samtidg mere salg til dem. En udbytterig e-mail marketing strategi for et autoværksted eller bilsalg kan se således ud:
- Din forretning skal udsende 12 årlige nyhedsbreve i e-mail form.
- Din forretning skal udsende to årlige invitationer til dækskifte med rabat.
- Din forretning skal udsende mindst to gode tilbud pr. e-mail årligt.
- Din forretning skal udsende en God sommerferie og Glædelig Jul e-mail årligt.
Læs mere om e-mail marketing hér.

Dyrke kundebedømmelser:
Fremtidens forbrugere er online - i 2020 startede 8 ud af 10 forbrugere deres indkøbstur på nettet. De søger information, booker tider og handler. Men de vil ikke snydes og det forsøger de at undgå ved at læse andres anbefalinger.
- Din forretning skal i gang med at indsamle bedømmelser fra kunderne.
- Din forretning skal vise bedømmelserne på jeres hjemmeside.
- Din forretning skal vise bedømmelserne på Google.
Læs mere om Review Marketing hér.

Kreativ blogging:
Blog artikler kan bruges til mange ting. Det seneste år har vi fundet ud af, at en blog også kan bruges til tilbud og faktisk hjælper med at øge synligheden på søgemaskinerne. Samtidig er en blog nem at lave nye landingssider med - meget nemmere end dit nuværende CMS system fra AutoMester, Au2Partner, CarPeople m.fl. De private kæder som Autobutler, Skorstensgaard og Quickpoint har stor succes med online markedsføring i form af tilbudssider, som vises i Google's søgeresultater - den taktik kan du nemt kopiere nu:
- Din forretning skal lave sine nyhedsbreve som blog artikler.
- Din forretning skal lave tilbud som blog artikler.
- Jo flere des bedre.

Læs mere om Blogging hér.

Den bedste og mest brugervenlige platform til alle tre opgaver hedder Au2Mailer.com. Den er dansk og tilbydes i abonnements form. Priserne starter ved 99 kroner om måneden eks. moms


facebook share
linkedin share
tip en ven
.dk
Copyright © 2010-2021 F.P Disruption ApS
Nyttige tips og links
Blog