2021 bliver et langt sejt træk for hele autobranchen - med økonomisk genoptræning og forretningsgange, som skal tilpasses forbrugernes ændrede adfærd. Digitalisering er nøgleordet!

Blog forfatter
Her i skrivende stund er vi midt i anden lock down og kan på ingen måde gøre skaderne endeligt op. En foreløbig opgørelse viser dog, at bilsalget i januar har været det laveste i mands minde og brancheorganisationerne taler om 20% general nedgang på værkstederne i 2020. 
Foreløbige facts og meldinger, som ikke tegner et billede af lys forude?I Motormagasinet 5.januar 2021 bringes artikler og en leder om, at dem der er mindst ramt under Corona, er dem, som er rigtig online tilgængelige allerede nu. Hertil vil jeg supplerende påstå, at de selvsamme også får et bedre 2021 end dem i branchen, som først nu kommer i gang nu!COVID-19 har ramt hele verden og har stadig enorme økonomiske og sundhedsmæssige konsekvenser. Samtidig har Pandamien ændret vores adfærd - lad os se nærmere på mindst 11 konsekvenser:

1. smitte og hygiejne har fået ny betydning. 
2. mange fravælger offentlig transport. 
3. vi har vænnet os til at holde afstand. 
4. ensomhed er blevet et tema for mange. 
5. ferier holdes i Danmark. 
6. begrebet "støt lokalt" har fået rennæsance. 
7. vi handler online som aldrig før. 
8. hjemme arbejdspladser vinder indpas.. 
9. behovet for fysiske møder er faldet. 
10. flere og flere frygter fyring og konkurser. 
11. lock down har øget opsparingen og indlån. 

Hvad kommer de til at betyde i autobranchen?Det er altid nem at være bagklog, vil nogen antyde, men i et debat opslag i Motormagasinet tilbage i april 2020, forudsagde jeg stort set de samme konsekvenser og muligheder.Flere og flere vil vælge mobilitetsløsninger.Hvad dækker mobilitetsløsninger over? Helt overordnet handler det om at få løst sine transportbehov uden at købe en bil. Her taler vi om leasing, mini leasing, kort,- og langtids leje samt delebils ordninger. 

Vi ved, at generationen der er døbt Y-generationen, dem, der i 2020 er i aldersgruppen 21-30 år søger abonnementsløsninger all-inclusive. Vi havde bare en forventning om, at autobranchen havde tid til at få sætte sig ordentlig ind i disse services "inden det gik løs" - men denne tendens har Corona fremrykket og især frygten for arbejdsløshed og konkurser har også fået aldergruppen 40-55 på disse tanker. 
De mange, som traditionelt har anvendt offentlig transport og som 2020 og formentlig også 2021 holder ferie i Danmark vil ligeledes foretrække en mobilitetsløsning - alternativt køber de en billig brugt bil indtil de føler fremtiden er mere sikker! 
Alle indenfor bilsalg bør derfor hurtigst muligt begynde implementeringen af mobilitetsløsninger.Online handel og selvbetjening eksploderer.I 2020 har over 80% af alle danskere handlet online mindst tre gange og der blev solgt services for over 22 Mia. kroner på nettet. Der er stadig flere fysiske bilhandler end online handler men husk, at mange af de nye elektriske mærker går uden om bilforhandlerne og kun kan købes online og de mange, som ikke vil eje men betale for brugsretten gider ikke prøvekøre. Selvbetjening bliver et must og bilsalgets nye trend!I takt med, at vores ejerskab forsvinder og overgår til leasingselskabet så mister mange værksteder deres loyale kunder. De ejer jo ikke bilen og vælger det værksted som fremgår af kontrakten eller dem man kan booke hos kl. 22 om aftenen. 

Corona har givet begreberne nærhed og lokalt en renæssance - forbrugerne vil rigtig gerne støtte lokalt men helst hos dem, der tilbyder selvbetjening. Derfor skal selv autoværkstederne tænke en ny online strategi med mere online synlighed og bedre ranking på søgemaskinerne for at komme i valgklasse.Næsten alle i autobranchen skal gentænke deres synlighed online og finde ud af hvad de vil tilbyde online af informationer, produkter og services og implementere hurtigt. 
Dit omdømme får rigtig stor betydning.I takt med mere selvbetjening og generation Y's voksende andel, stiger behovet for at se hvem, der anbefaler dig på nettet. Vi vil alle sammen gerne vælge sikkert og idet vi ikke når at møde dig inden vi beslutter os, så læser vi trustpilot og andre troværdige online anbefalinger.Derfor skal du allerede nu finde ud af, hvordan du får ALLE kunder - bilkøbere som værkstedskunder - til at give karakter og tillade at du bruger karakteren på nettet.Online visning af kundernes bedømmelse af dig og teamet er noget af det vigtigste at komme i gang med 2021 fordi det tager tid.Se her, hvordan Carmagic vises på Google inkl. kundernes bedømmelser.Og her ses et eksempel på en landingsside med detaljerede bedømmelser. 
De aktører i den frie autobranche som overlever og kommer styrket tilbage er dem, som får besluttet en digital strategi, der er eksekverbar og realistisk.

INGEN kommer udenom - kunsten er at finde de tiltag som er nødvendige under hensyn til ens størrelse, geografi og ressourcer OG SÅ EKSEKVERE!Vores e-bog om "Digital strategi i Autobranchen" er et godt sted at starte. Her kan du læse hvordan man kommer i gang med det strategiske arbejde og får mange udbytterige tips til eksekveringen. 

Til sidst er jeg nødsaget til at nævne det scenarie, hvor corona er en virus vi aldrig slipper af med - altså noget vi skal lære at leve med ligesom influenza - nogen vil måske kalde det et "skrækscenarie"! Skulle det ske, så vil forbrugernes adfærd blive endnu mere online, og meget hurtigere og i så fald giver det ingen mening at investere i bygninger og flotte glas udstillinger - brug alle midler på online markedsføring!Klik på Kontakt og start en gratis dialog om digitalisering af dit autoværksted eller bilsalg.
facebook share
linkedin share
tip en ven
.dk
Copyright © 2010-2021 F.P Disruption ApS
Nyttige tips og links
Blog