Har du glemt at holde kontakten til kunderne under Corona?

Forfatter: Michael Fiil
Publiceret 26.februar 2021

Mange i autobranchen har brugt så mange kræfter på lockdown og de økonomiske konsekvenser, at de har glemt at pleje kontakten til de kunder som har brugt bilen mindre. Eller mener du også et opslag på facebook er nok?

Der er ingen -  indenfor detailhandel - som vender tilbage til en "normal" efter Corona og genåbning. Selvom de økonomiske konsekvenser af lockdown burde være nok, så vil mange - inkl. autobranchen - tillige have mistet trofaste kunder under nedlukningen - det spår i hvert fald Michael Fiil og han fortsætter:

Autobranchen generelt har desværre endnu ikke taget alle digitale midler i brug og derfor vil mange i løbet af 2021 finde ud af, at den manglende pleje af de trofaste kunder, som på grund af mindre transportbehov, ikke er kommet på værkstedet eller i bilsalg, har fundet en anden leverandør, der under corona har påvirket dem.

"Jamen vi har da lavet mange opslag på facebook med solgte biler ligesom vores værkstedskæde har lavet opslag for os" vil mange fremhæve - men, hvad hjælper det, hvis en anden har været mere direkte og kontinuerlig i sin henvendelsesform?, påpeger Michael Fiil.

Den frie autobranche består af mange indenfor SMV segmentet og den kendetegnes ved høj faglighed og lille IT kendskab. Og INGEN havde forudset Corona - heller ikke undertegnede - og derfor er alle taget med bukserne nede. Nedlukninger og økonomiske følgevirkninger har fyldt alt i vorer mindsets og derfor har mange glemt at pleje den eksisterende kundekreds.

Hvis ikke opslag på de sociale medier virker, hvad skal der så til?

Michael Fiil svarer - "Opslag er ikke uden virkning, men der er jo nærmest gået mode i opslag på f.eks Facebook og der er mange i autobranchen, der køber sig til opslag, som også bruges hos konkurrenter og som desværre linker til redaktørens website og derfor drunkner de i mængden". Han fortsætter: "Dem i autobranchen, som kommer ud af Corona som vindere, har månedligt sendt nyhedsbreve eller tilbud, man ikke kunne sige nej til - lidt som Autobutler har gjort - selvom de også linker til sig selv - budskaber med meget mere indhold end det man kan via Facebook eller de øvrige sociale medier - det kaldes e-mail marketing og er faktisk den ældste online marketingform, som findes".

Udfordringen historisk med e-mail marketing  er, at de fleste platforme er engelsk sproget og succes forudsætter IT kundskaber som ligger ud over det autobranchen behersker. Sådan er det ikke mere - nu findes au2mailer.com, som er dansk, med dansk brugerflade og som gør det muligt for alle - også SMV segmentet - at sende e-mail kampagner automatisk og derved bevare kontakten til de trofaste kunder.

Alle - også dem med Facebook konto, har en e-mail - 81% bruger faktisk computeren dagligt til at læse og skrive e-mail og derfor er konverteringsraten også højere på e-mail kampagner end ved opslag på de sociale medier. Au2Mailer.com er dansk og koster 149 kroner om måneden for udsendelser til optil 500 kunder/emner d.v.s omkring 13 øre pr. modtager og der er INGEN sensur eller begrænsninger m.h.t indhold.

E-mail marketing skal helst ses som et element i en digital strategi, som ligeledes indeholder Facebook opslag, Google søgeresultater (SEO), hjemmeside optimering og landingssider. Men hvis du har misset kontakten til kunderne under Corona, bør du hurtigst muligt få sat gang i e-mail marketing og genoprette relationerne til dine nuværende kunder.
Sælger du biler på leasing?
Så kan du med fordel bruge vores to gratis link sites
Hvad er beskatningsgrundlaget ved fri bil? Skal du lease eller købe bilen?
.dk
Copyright © 2010-2022 CarMagic.dk
Nyttige tips og links
Blog